Onderwijsprogramma
Lesaanbod
Ons onderwijs richt zich op de brede ontwikkeling van leerlingen met een focus op taalverwerving, rekenen en sociale vaardigheden. Het aanbod bestaat uit:
-
Klankonderwijs
-
Woordenschatontwikkeling en thematisch taalaanbod
-
Technisch en begrijpend lezen
-
Spelling en schrijven
-
Mondeling Nederlands
-
Rekenen
-
Sociaal-emotioneel leren en burgerschap
We werken met methodes zoals Wereld vol Woorden, LOGO 3000, Veilig Leren Lezen, Estafette, Staal, SemSom en PlusPunt, ondersteund door Met Sprongen Vooruit en taalrondes. Ons onderwijs is doelgericht, thematisch en spelenderwijs opgezet, waarbij actieve taalproductie centraal staat.
Niveaugroepen
De leerlingen zijn geclusterd op leeftijd in vier Taalklasgroepen:
| Groep | Leeftijd | Focus |
| Aarddraken | Instroom | wennen, veiligheid, eerste klanken |
| Vuurdraken | 5,5–7 jaar | klankonderwijs, eerste woordenschat |
| Waterdraken | 8–9 jaar | uitbreiding taal- en rekenvaardigheid |
| Luchtdraken | 9–12 jaar | begrijpend lezen, taalstructuren, doorstroomvoorbereiding |
Doorstroom
Na gemiddeld tien maanden stromen leerlingen uit naar het regulier basisonderwijs. Wanneer een leerling de taal sneller beheerst, kan versneld worden doorgestroomd; wanneer meer tijd nodig is, kan het traject met maximaal een halfjaar verlengd worden.
De doorstroomcoördinator begeleidt ouders bij de keuze voor een passende vervolgschool. In overleg met de intern begeleider en het team vindt een warme overdracht plaats naar de ontvangende school.
Wij werken met de LOWAN-leerlijnen, die bestaan uit:
-
Voorwaardelijke doelen
-
Minimumdoelen
-
Streefdoelen
-
Extra streefdoelen
Deze worden vertaald naar de SLO-doelen van het regulier onderwijs. Het leren van een tweede taal is een langdurig proces. De Taalschool vormt de eerste, cruciale stap binnen een traject dat gemiddeld vijf tot zeven jaar duurt.