Wie zijn wij
De Taalschool ’s-Hertogenbosch verzorgt onderwijs aan leerlingen van 5,5 tot en met 12 jaar die nieuw zijn in Nederland en de Nederlandse taal nog niet of nauwelijks beheersen. Onze Taalschool bestaat uit twee locaties:
-
Basisschool Boon – onderdeel van Stichting Signum Onderwijs
-
Kindcentrum De Pionier – onderdeel van Stichting ATO Scholenkring
De Taalschool bedient de gehele stad ’s-Hertogenbosch. Wij leveren maatwerk aan ieder kind. Samen met ouders en professionals maken wij de juiste keuzes om de overgang naar het Nederlandse onderwijs zo succesvol mogelijk te laten verlopen.
Samenwerking binnen de stad
De Taalschool ’s-Hertogenbosch is tot stand gekomen uit een nauwe samenwerking met de gemeente ’s-Hertogenbosch.Samen delen we één doel: ieder kind dat in onze stad komt wonen, verdient een kansrijke start in het Nederlandse onderwijs.
Dankzij deze samenwerking – tussen gemeente, schoolbesturen, opvanglocaties en het stedelijk expertiseteam – kunnen we onderwijs, begeleiding en zorg goed op elkaar afstemmen. Zo creëren we samen een veilige, stabiele en stimulerende omgeving voor nieuwkomers in onze stad.
Missie
Voor iedere leerling geldt dat het taalonderwijs gericht is op het opbouwen en uitbreiden van de Nederlandse woordenschat.De woorden worden zoveel mogelijk aangeboden in betekenisvolle contexten en herkenbare situaties. Spelenderwijs, interactief en levensecht leren vormen de basis van onze aanpak.We houden rekening met de diversiteit van onze leerlingen en streven ernaar hen taalvaardig te maken in zowel dagelijkse (DAT) als cognitieve (CAT) taal, zodat zij kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs en aan de Nederlandse samenleving.
Visie
Wij leveren maatwerk passend bij iedere leerling. Door het clusteren van leerbehoeften versterken wij ons aanbod.Als Taalschool maken we samen met leerlingen, ouders en professionals keuzes die leiden tot een succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs.
Ieder kind verdient een plek op een school waar gewerkt wordt vanuit hoge verwachtingen, met als doel een gelukkige burger te worden.
Kernwaarden
Veiligheid
Identiteit
Ruimte
Veiligheid – Kinderen voelen zich gezien, gehoord en begrepen. Relatie, vertrouwen, wederzijds respect en inleving vormen de basis.
Identiteit – Iedere leerling mag zichzelf zijn. We bieden ruimte om de eigen taal, cultuur en gewoontes mee te nemen in de Nederlandse context.
Ruimte – We nemen de tijd en bieden letterlijk en figuurlijk ruimte om op eigen tempo te landen in onze school en maatschappij.