Sport en Cultuur
Donald van den Oever
Leerkracht Bewegingsonderwijs en lid Expertisepunt Bewegend Leren
Bewegen, muziek, spel, kunst, theater en culturele activiteiten zijn geen “extraatjes”; ze zijn onderdeel van taalverwerving.
Waarom we dit bewust inzetten:
-
Tijdens sport en spel ontstaat natuurlijke interactie (“Pas op!”, “Mag ik meedoen?” “Jij bent!”). Dat zijn belangrijke functionele zinnen.
-
Cultuurprojecten (theater, muziek, dans, museumbezoek, wijkbezoek) geven leerlingen woorden voor emoties, ervaringen en identiteiten. Ze leren niet alleen de taal van het schoolboek, maar ook de taal van het dagelijks leven in Nederland.
-
Door samen activiteiten te doen buiten het lokaal, ervaren leerlingen zichzelf als volwaardig deelnemer van de samenleving hier. Dat versterkt eigenaarschap, trots en motivatie.
We zien Sport en Cultuur dus als een versneller van taal, sociaal-emotioneel leren én burgerschap.