Traumasensitief onderwijs

Veel leerlingen hebben ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt: oorlog, vlucht, migratie, verlies, lange reis, onveiligheid. Dit betekent niet dat ieder kind “getraumatiseerd” is, maar het betekent wel dat onveiligheid en stress soms “mee verhuizen” naar de klas.

Zo borgen we traumasensitief werken:

  • Voorspelbaarheid en structuur. Een vaste dagindeling, vaste aanspreekpunten, duidelijke regels en visuele ondersteuning (pictogrammen, dagkalender). Dit verlaagt spanning.

  • Observeren zonder labels. We kijken: wat zie ik in gedrag? Wat heeft dit kind nodig om zich weer veilig te voelen? We reageren niet met straffen op stressreacties, maar met begrenzen én begrijpen.

  • Veilige relatie. We investeren bewust in vertrouwen. Leerlingen moeten ervaren: “hier ben ik veilig, hier word ik gezien”. Dat is voorwaarde om überhaupt leerbaar te zijn.

  • Snelle schakellijn met zorg. Als wij signaleren dat een leerling extra nodig heeft (bijvoorbeeld slaapproblemen, hevige schrikreacties, terugtrekken), dan kunnen we via onze samenwerkingspartners (zoals jeugdhulp SELF / Wijland, Farent, GGD) verdere ondersteuning organiseren. Ouders worden hierin meegenomen.

Belangrijk: traumasensitief is géén los plusje. Het is ingebed in onze basishouding: hoge verwachting én hoge steun.